Ing. Ivo Toman, MBA


Mekka silničního hospodářství

Ing. Ivo Toman, MBAStalo seMekka silničního hospodářství

Dne 12. září proběhl v Pardubicích Silniční veletrh. Nemohl na něm chybět ani hejtman Pardubického kraje, Ivo Toman (ODS), který má ve své gesci i dopravu.

 

Během letních prázdnin došlo k opravám mnoha silnic.

V letošním roce bylo rekonstruováno přes 20 km silnic II. a III. třídy a 9 mostů. Celkové náklady dosahují částky 441 mil. Kč. Dotkne se to více jak 30 obcí.

 

Proč na ně došlo právě o prázdninách? Nebo se stejně intenzivně opravuje celý rok kromě zimy?

Stavební práce jsou zahájeny obvykle v měsíci dubnu a končí v měsíci říjnu. V období prázdnin převažují práce na obnovách živičných krytů, neboť se jedná o nejvhodnější roční období z hlediska prováděných technologií.

 

Kde získává Pardubický kraj na opravy peníze?

Pardubický kraj k realizaci používá vlastní finanční prostředky a získal také peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

 

Jak se rozhoduje o tom, která silnice bude opravena a která musí počkat?

Správa a údržba silnic Pardubického kraje připravuje podklady pro opravy silnic a mostů na základě tzv. Systému hospodaření s vozovkou a na základě pravidelných mostních prohlídek s určitým přihlédnutím i k územní proporcionalitě.

 

Změní se nějak zatíženost silnic v Pardubickém kraji, až bude dostavěna silnice R35?


Určitě ano. Velká část tranzitní dopravy, které je nyní na silnici I/35, bude realizována na této nové rychlostní komunikaci. Zároveň významná část dopravy bude převedena na silnice, které budou sloužit jako přivaděče této rychlostní silnice.

 

Jaké máte další plány v opravách silnic?

I v dalších letech chceme intenzivně pokračovat v obnově krajské silniční sítě s objemem investic okolo 500 mil. Kč ročně a chceme i nadále k tomu plně využívat především peníze evropských fondů.

 

V Rosicích nad Labem bude zřízen Spádový logistický terminál. O co vlastně jde?

Multimodální logistické centrum (MLC) Pardubice je připravováno jako jeden ze spádových logistických terminálů ČR. Součástí MLC bude spádový kontejnerový terminál evropského významu. Centrum bude připojitelné na všechny čtyři dopravní systémy, tj. na železnici, silnici a dálniční síť, říční dopravu a letiště Pardubice. Spádové MLC Pardubice bude součástí a navazujícím logistickým centrem na průmyslové zóny, které jsou lokalizované v Pardubicích a v městech a obcích v atrakčním obvodu. Něco podobného už vybudovali v Mělníku.

 

Co je třeba udělat pro splavnění Labe?

Především pro realizaci úseku Přelouč je třeba získat od Správy CHKO Železné hory výjimku pro kriticky a silně ohrožené druhy živočichů a rostlin.

 

Jak Pardubický kraj podporuje letiště v Pardubicích?

Pardubický kraj se v roce 2007 stal akcionářem společnosti EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s., která od roku 1995 zajišťuje civilní provoz na letišti v Pardubicích. Tento civilní provoz zajišťuje především přepravu cestujících a má každoročně vzrůstající tendenci (např. v roce 2007 to bylo bezmála 94 tis. cestujících). Pardubický kraj spolufinancuje a dále bude spolufinancovat rozvoj infrastruktury letiště Pardubice.

 

Jak Pardubický kraj podporuje dopravu po železnici?

Pardubický kraj dotuje provozování osobní železniční dopravy v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti roční částkou přesahující 260 mil. Kč. Náš kraj se v roce 2006 připojil k Memorandu o přípravě staveb železniční infrastruktury v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, které podepsal ministr dopravy, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, s. o., a hejtmani obou krajů. V letošním roce bylo také podepsáno s ČD, a.s., Memorandum o spolupráci při řešení obnovy vozidlového parku pro regionální železniční osobní dopravu v Pardubickém kraji.

 

Jaké další plány máte s dopravou v Pardubickém kraji celkově?

Budeme pokračovat v obnově a modernizace silnic II. a III. třídy, které jsou v majetku kraje. Prosazovat urychlení pokračování přípravy a realizace výstavby rychlostní silnice R 35, R 43 a obnovu silnic I. třídy, které jsou v majetku státu. Intenzivně pokračovat v přípravě realizace MLC Východní Čechy v Pardubicích. I nadále podporovat splavnění Labe do Pardubic. Společně s městem Pardubice intenzivně připravovat a realizovat výstavbu nového terminálu letiště Pardubice. Postupně po okresu Pardubice rozšířit integrovaný dopravní systém na celé území Pardubického kraje (okres Chrudim, Ústí nad Orlicí a Svitavy).

 

Dne 12. září proběhl v Pardubicích Silniční veletrh. Převzal jste nad ním záštitu.

Silniční veletrh má už několikaletou tradici a záštitu nad ním přebírám pravidelně. Je to možnost prezentovat silničářské a stavební firmy, nové technologie, navazovat nové kontakty. Účastnili se jej nejen firmy, ale také různí odborníci i úředníci, kteří leckdy rozhodují o způsobu a financování prací na silnicích.

 

Účastnil jste se ho?

Samozřejmě. Je to jeden z vrcholů silničářské sezony.

 

Proč podobné akce podporujete?

V našem kraji je doprava klíčovým tématem, musíme dohánět dlouholetý dluh na stavu našich silnic. A když už je opravujeme a investujeme velké peníze, chceme kvalitní práci. Tohle je jedna z možností jak kvalitu objevit.

 

Proč se konal právě v Pardubicích? Týkal se „jen" regionálních záležitostí?

V Pardubicích se koná od svých prvopočátků. Ze začátku možná měl charakter regionálního veletrhu, teď už se jedná o vyhlášenou akci, kterou navštěvují lidé z celé České republiky a někdy i zahraničí.

 

V čem byl zajímavý? Bylo něco, co Vás překvapilo?

Překvapuje mne, jak se i v silničním hospodářství rychle vyvíjejí technologie. Výrobci i stavební firmy tu předváděli to nejlepší, co mají a nejen odborníka tyto unikátní stroje oslní.

 

V čem vidíte jeho největší přínos?

Oceňuji to, že se veletrh stále těší zájmu široké veřejnosti a především odborníků a že každý rok do Pardubic přiláká desítky firem. Přál bych si, aby tomu tak bylo i nadále a Pardubice se staly mekkou silničního hospodářství.

Ptejte se:

Zeptejte se mně, na cokoli chcete.